12 juli 2017

DIY barnkudde


När man vill bädda med enbart naturliga material får man räkna med att kuddar, täcken och madrasser blir betydligt dyrare än "vanliga" i polyester. Såvida man inte ägnar sig åt lite DIY. Därför blev dagens projekt en ekologisk kudde till tvååringen. Som material använde jag tjock ekologisk bomullsvadd från Linotte och gammalt tvättat lakanstyg. Måtten tog jag från ett barndynvar (29x40) och klippte bomullstyget 3 cm mindre på både höjden och bredden. Slutmått på kudden är alltså 26x37, men glöm inte sömsmån vid tillskärningen.  
 Som alltid när det gäller stoppning som ska vara lös och inte packad är det viktigt att fästa alla lager noga i varandra. Jag klippte yttersta lagren i stoppningen något mindre än den färdiga kuddens mått och de inre lagren mindre och mindre som på bilden nedan. Mått är inte så noga i det här fallet. 


Här ser ni kuddens innersta kärna. De första lagren fästs med långa tråckelstygn men många fästpunkter. Resten av fästandet sker på samma vis, var bara noga med att kontrollera att alla lager sitter ihop med föregående respektive följande. 


Lager 2.


Lager 3.


Lager 4, det yttersta stoppningslagret innan bomullstyget. Själva yttertyget sydde jag till en påse, vände och stoppade i kudden från kortändan och sydde ihop.


Allra sist sydde jag en träns på symaskin i varje hörn av kudden, för att stoppningen inte ska glida runt i bomullstygspåsen. Nedan slumrar barnet på sin nya kudde iklädd dynvaret som var storleksmodell. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar