14 oktober 2016

Ekotips för illaluktande skor


Att spela teater i en bassäng av vatten har sina utmaningar. Luftfuktigheten på scenen och i kulisserna är högre än normalt. Kläderna utsätts för extrema förhållanden, från drypande vått till heta stunder i torkskåpet. Det tär på skorna också, som vi försöker lufttorka så ofta det går. Den konstanta nedblötningen gör att skorna börjar lukta riktigt surt. Men jag har hittat den ultimata lösningen.
 Jag ville absolut inte köpa in några kemikalier, istället försöker jag hårt att kemikaliebanta kostymateljéns tvättrum. Det ekologiska tipset för att ta bort äcklig lukt effektivt heter tee tree oil.


Det är bakterietillväxt som orsakar lukten. Tee tree oil har antibakteriella egenskaper. I ca 0,75 liter vatten droppade jag 10 droppar eterisk olja som jag sedan har sprayat skorna med på insidan och låtit lufttorka. Efter 3-4 sprayningar är lukten som tidigare krävde gasmask helt borta. Effekten är förbluffande, och jag kan varmt rekommendera den här behandlingsmetoden för illaluktande skor. Och det allra bästa är att tee tree inte döljer den hemska lukten med en annan, som många kemiska ämnen tenderar göra, utan den helt enkelt avlägsnar bakterierna som orsakar lukten. Så bäst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar