1 juli 2016

Utställning: Mina uttryck av Eivor Nybäck

Collage av Eivor Nybäck
På Galleri Bruno vid Kulturhuset AX  i Bennäs pågår en utställning av textilkonstnären Eivor Nybäck. Mina uttryck består av ett stort antal textila konstverk som visar en mångfald av broderi- och textiltekniker jämte textila smycken. 
- Mina verk uppstår ur minnen, berättar Eivor, i min barndom fanns kvinnor som lärde mig om livet. Det jag skapar är en hyllning till dessa kvinnor och hur de vägledde mig. Jag skapar ur både glädje och sorg. 

På väg ut i livet av Eivor Nybäck
Symaskinskroki av Eivor Nybäck
- Dessa porträtt kallar jag mina symaskinskrokier, säger Eivor och visar ett antal sirliga porträtt. Män och kvinnor, anonyma eller bekanta, har avbildats med skicklig hand i en välavvägd kombination av små exakta handbroderade stygn och svarta linjer som konstnären fribroderat med symaskin. 

- Jag använder sysilke och symaskinstråd när jag broderar. Man kan inte ångra sig, det är för skört för att sprätta upp. Ibland har jag ett gammalt fotografi bredvid symaskinen som förebild, ibland skapar jag fritt, berättar Eivor. Broderibottnarna är gamla textilier, linnehanddukar som blivit fläckiga med tiden. Det blir till en del av konstverken som andas historia, glädje och sorg. 

Eivor Nybäck framför sina symaskinskrokier.

Glänta av Eivor Nybäck

- I textilcollagen utgår jag ofta från en spillbit av material jag hittar. Jag låser mig vid den och låter dess form och färg bli grunden i ett collage. Här är det det röda sidentyget som har jag byggde vidare på, berättar Eivor.

I lä för livet av Eivor Nybäck

Många av Eivors verk är gjorda i mixtekniker där spetsar, gamla knappar, grova stygn, grafiska tryck och sirliga maskinbroderade linjer bildar föreställande eller abstrakta motiv. Utställningen visar på en verklig mångfald, på en konstnär som levt ihop med sitt skapande och sitt behov av att handarbeta under en lång tid. En del verk speglar barndomen, en del nuet. Jag frågar henne om hon någonsin gör något annat än skapar, hur hinner hon?

- Nej, jag gör inget annat, och mitt hus ser ut därefter, skrattar Eivor. 



Utställningen Mina uttryck av Eivor Nybäck är öppen 1-29.7 på Galleri Bruno vid Kulturhuset AX i Bennäs. Gå och se den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar