19 juli 2016

Tusen knutars hantverk

En påbörjad styckespets i knypplingsdynan.

Staden Jakobstad blommar. Det är sommarevenemanget Jakobs Dagar som pågår, och det bjuds på program för alla intresseområden, också för handarbetare. Imorse packade jag bebisen i vagnen och tog sikte på stan. Storloppis pågick nedanför kyrkan och där såg jag en knyppeldyna för 15€ som jag inte köpte fastän jag kände att det kanske var min uppgift att rädda just den. Inte nu, tänkte jag, inte än. Senare ska jag lära mig knyppla, men inte med en ettåring i hälarna. Fast jag får inte vänta för länge, färre och färre blir de som utövar detta tidsödande hantverk. 
 Bebisen och jag lunchade på en bänk utanför Hantverkarboden i Visasbacken. Det lönar sig att besöka Hantverkarboden ofta under Jakobs Dagar-veckan. De har nämligen en ny smyckeshantverkare på plats varje dag, som utövar sitt hantverk på plats. Idag satt Gitta Strömbäck där och knypplade i lugn och ro medan folk i vimlet trängdes med barnvagnar och för fulla loppiskassar. 

Knypplad brudkrona av Gitta Strömbäck.

Gittas vackra brudkronor var förstås det första som min blick fastnade på. Skira stod de på rad i fönstret med ljuset sipprandes mellan de tusen små knutarna. När, inte om, jag lär mig knyppla, då ska en krona bli mitt första verk. 

Knypplad styckespets av Gitta Strömbäck.

En krona kan tyckas vara rena barnleken jämfört med styckespetsarna som Gitta också flinkt framställer. Styckespetsarna bärs till folkdräkternas styckemössor och består av två eller tre separata knypplade spetsar som sammanfogas till ett stycke. Ett knypplat stycke är det finaste man kan bära till folkdräkten, men det är en investering. Förmånligare och lika rätt är en sydd tyllspets, men inga andra spetstekniker hör hemma i folkdräkten, bara de två äkta spetsarna.

Ett, två, tre. 

Hur lyckas du ha koll på alla spolarna? frågar jag av Gitta. 
- Jag räknar, svarar hon, just nu räknar jag till tre. Hennes fingrar flyger av och an och spolar flyttas hit och dit i ett mönster som finns djupt rotat i rörelsen. 
Till tre, tänker jag och ser på de tjugo, nej trettio spolarna som ligger framför hennes händer. Återigen skall det bevisas att matematiken är grunden till allt. 
- Jag hoppas jag får besöka några skolor och visa eleverna tekniken, säger Gitta. Jag håller med. Knyppling är snart bara en term som folk utan att ha den blekaste aning om vad tekniken går ut på använder när de vill beskriva ett tidskrävande intresse, vilket som helst. Tänk om alla kunde förstå att värdesätta hantverket. Kanske finns det några i varje generation som för tekniken vidare. Ibland krävs en sorts modernisering och urbanisering för att ett gammalt hantverk ska få leva. Gittas smycken i metalltråd är ett exempel på hur det kan gå till när ett uråldrigt hantverk stiger in i vår tid. 

Knypplat armband av Gitta Strömbäck.

Knypplat halsband av Gitta Strömbäck. 

Hantverkarboden finns på adressen Visasbacken 4 i Jakobstad. Varje dag denna vecka förevisas ett nytt hantverk, produkterna som framställs är smycken. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar