21 januari 2016

Symmetrisk hoptagning


Det har diskuterats en del hoptagningar bland mina stickbekanta, och jag tänkte bjuda på en riktigt snygg en. Den har möjligen ett snofsigt namn (berätta det gärna om ni känner till det) men jag har bara sett varierande engelska bokstavsförkortningar, så jag benämner den helt kallt symmetrisk hoptagning. För det är vad den är, symmetrisk. Jag använde den t.ex. i bebisens tofsmössa, där den blev en del av mönstret. 
 Denhär hoptagningen minskar 2 maskor, vilket kan bli väl spetsigt i många fall, men den blir lika snygg även om man minskar bara på vartannat varv. På bilden upptill har jag minskat på sex ställen men minskat bara vartannat varv, turvis på vartannat minskningsställe. Minskningen blir då totalt 6 maskor per varv. Nåväl, här kommer beskrivningen.


Hoptagningen görs när den andra maskan på vänster sticka är den maska som ska bli mitten. Det minskas alltså en maska från vardera sidan om mittenmaskan. 


Lyft två maskor samtidigt, som om du skulle sticka dem räta, från vänster sticka till höger. 


Maskorna som lyfts får en snodd på sig eftersom de lyfts samtidigt.


Sticka följande maska rät. 


Lyft de två lyfta maskorna över den nyligen stickade maskan med vänster sticka. 


Dra ur stickan när de lyfta maskorna ligger runt den stickade maskan.


Och vips, här är hoptagningen gjord. Snyggt som attan.


Det är en väldigt fin hoptagning som gärna får bli en del av mönstret. Här bildar den en stjärna i spetsen på en blivande tigermössa.

Engelska förkortningar som syftar på denna hoptagning: sskp, s2kp2, k3tog


Mer om tigermössan kommer snart. 

Kuka on laidallinen ja sanoo 'moll, moll'? 
Tiikeli. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar