29 december 2015

Enkel mönsterstickning


För ett par inlägg sedan skrev jag om de populära Anelmaiset-sockorna som görs i olika vackra ränder i mer och mindre vidlyftig mönsterstickning. Den rikliga mängden mönster kan kännas  överväldigande om man inte är en van mönsterstickare. Ibland är det knepigare än det låter att få till det så att resultatet varken drar ihop sig eller blir ojämnt. Men det finns enklare sätt att mönstra vackert på, därför vill jag visa de här söta små sockorna som jag beställde åt lilla sonen veckan innan jul. Vi spenderade veckan hos hans mormor, och det är verkligen praktiskt, inte minst ur sockperspektiv.
 När jag insåg att vi inte hade några sockor som matchade hans blå svampbody, och i samma veva insåg att jag inte hinner sticka några dylika dagtid innan han vuxit ur bodyn i fråga (och inte orkar vara uppe nattetid och sticka dem för den delen), kunde jag helt enkelt beställa ett par av mormodern. Så lyxigt.
Vad gäller garnen blev det man tager vad man haver. Där har vi samma egenskap, sonens mormor och jag, vi vill börja på direkten. Mörkblått (170) och naturvitt (011) var enkelt att hitta på hemmaplan, som den sockstickare hon är hade hon en stor hög av Novitas 7 bröder-garn tillhanda. Så även deras röda nyans (549), men den var alldeles för bjärt, så det fick bli Gjestal Maijas röda (204) istället, som är betydligt murrigare. Nu är ju dessa garnkvaliteter inte i samma grovlek, och det kan ställa till problem i mönsterstickning av mer invecklad art, men i detta enkla fall funkade de riktigt fint ihop.



Mönsterstickning med enkla prickiga ränder. På de mönstrade varven används bara två färger och det blir inga långa garnändar på avigsidan. Enkelt och sött. (Lapptäcket på bilden hade också jag när jag var bebis.)

Ett tips när man stickar sockor med slätstickade skaft till barn, är att göra en smal resår längst ner på skaftet innan man börjar med hälen. På så vis kniper sockorna om lite kring vristen och de hålls bättre på. Har man en fem månaders bebis som ägnar en stor del av sin vakna tid till att sparka hejvilt med benen är detta ett ypperligt trick som gör att sockorna hålls på minst fem minuter längre än annars.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar