16 november 2015

Sticka förkortade varv (rätstickning)



I ett par nyligen avslutade stickprojekt har jag kommit över termen "förkortade varv". Eftersom det var nytt lät det krångligt till att börja med, men som brukligt är med stickning visar det sig ofta att det krångliga är att ta sig tid att prova på. När man väl testat är det vanligen lätt och logiskt. 
 Förkortade varv är varv som bara stickas delvis, dvs. man stickar ett bestämt antal maskor och gör sedan en vändning och stickar tillbaka. Tekniken används för att ge form åt plagg, t.ex. skapa kilar eller forma utbuktninger eller snedda till saker.

(Hjälp, jag insåg nyss vad problemet var med min stickade igelkott som jag gjorde i årskurs 1 i lågstadiet. Den blev sned och märklig och hålig. Förmodligen var det för att jag av misstag vände mitt i varvet. Fröken tog sig inte tid att granska den nämnvärt utan tillät sig skratta åt den. Fult gjort.) 

I rätstickning är det enkelt som bara den att göra förkortade varv, men gör man inte den lilla knixen blir det ett hål där man vänder. Knixen följer här i bilder och ord:


Sticka det angivna antalet maskor. 


För höger sticka bakom garnet. Lyft följande maska.


Vänd arbetet, lyft tillbaka samma maska med garnet runt sig


För garnet till baksidan och sticka följande maskor som vanligt.


När du kommit en bit ser du ett litet hål där vändningen gjordes, detta försvinner i samband med att nästa varv stickas. Spänn garnet lite extra när du passerar hålet.


Det förkortade varvet på höger sida näst högst upp i bild.

Förkortade varv används t.ex. för att forma örlappar och andra utbuktningar. Örlapparna på bebisens tofsmössa är gjorda med denhär tekniken. Oj, det kom visst en katt i vägen.



Mitt andra projekt där förkortade varv kom till nytta var ett ylleblöjinlägg i timglasform.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar