11 oktober 2015

Mönster till Purmovanten

Härom veckan bloggade jag om ett mönster jag gjort som jag kallade Purmoblå blommor. Ursprunget och inspirationen kom från ett stoppat täcke som finns bevarat på ett museum på nämnda ort (läs inlägget här). Jag uppmanade folk att använda mönstret på t.ex. tröjor, vantar, sockskaft med mera, och jag fastnade själv i tanken på en vante med en version av mönstret på handryggen. 



Nåväl, redan följande dag fick jag en kommentar om mönstret, att det hade väldigt långa floats, dvs. de lösa garnändarna som ligger på avigsidan, som orsakas av att en viss färg används glest i mönstret. Jag är en person som gärna och ogärna fastnar vid problematik och vill lösa den. Kommentaren gnagde mig i huvudet och gjorde att jag öppnade upp mönsterfilen igen och satt och filade på mönstret dag som natt i ett oräkneligt antal försök att tillfredsställa denhär personens önskan om kortare floats. Jag kom till en insikt, och förvisso till en lösning, men främst en insikt. Det skulle begränsa skaparfriheten oerhört om man alltid anpassade alla motiv och mönster till att maximalt ha floats motsvarande fem maskor. Och jag avskyr begränsningar. Fem maskor är vanligen okej utan att man behöver tvinna den medlöpande mönsterfärgens garnända med den stickade färgen på baksidan. Med ett fem maskor långt float drar inte arbetet ihop sig. Begränsningar, bah. 
 Lösningen med att helt enkelt tvinna garnen om varann är enkel och inte på något vis övermäktig någon, den är snarar fiffig och funktionell. Men, det hade vorit getabocksaktigt att envist hålla fast vid att man helt enkelt kan tvinna på. Därför gjorde jag ett nytt mönster, där jag drog ner maximalt på de superlånga floatsen utan att tappa stämningen i själva motivet. Och vet ni vad? Det blev såklart betydligt bättre än det ursprungliga utkastet, om vi kallar det så. Tack för att jag blev ifrågasatt! 
 Resultatet blir nu att jag publicerar mönster i sin helhet till en vante i med Purmoblå blommor i ny tappning. Den stickas i Novita 7 bröder i färgerna marinblått 170, rött 549 och vitt 011. Orsaken till att jag denna gång väljer det garnet är att jag redan tidigare har utarbetat ett basmönster för vantar med garnet ifråga, och det gör att jag kan publicera vantmönstret utan att ha hunnit provsticka den. För ni vet ju hur det är med mej och lilla Måns, vi gör vad vi hinner. Vissa saker som borde ta 45 minuter tar istället 4 veckor. Men, man har sagt åt mig att amningen har sin tid och att man kommer att sakna den när den tiden är över. Så jag ammar på, och uppmanar istället er att sticka vanten och skicka en bild av den åt mig så jag kan publicera den. Mailadressen är ina.nordberg13@gmail.com. Man kan också höra av sig till den mailen om man vill ha ett pdf-mönster av vanten som tål att skrivas ut. Jag är glad för varje person som tar kontakt och ber om mönstret. 


Du behöver: 
5 strumpstickor nr 3 eller den storlek du behöver för att 24 m x 27 v slätstickning ska mäta 10x10 cm. Novita (150 g motsvarar 300 m). Vanten är 22 cm i omkrets och 26 cm lång.

1. Lägg upp 54 m med bottenfärg (bf), fördela dem på 4 stickor (st) 13-13-14-14.
2. Sticka 3 v rm med bf. Vänd arbetet med avigsidan ut. Lyft 1 m från st 1 till st 4, för garnet runt m och lyft tillbaka m till st 1. 
3. Skaft (se bild nedan), 14 v: skaftet stickas med två garn i samma färg (eller i olika om man vill ha långrandigt skaft). Sticka slätstickning med varannan m från ett nystan och varannan från ett annat. 
4. Sticka 1 v rm med bf. Öka 1 m i första m på st 1 och i sista m på st 2 genom att sticka 1 m i främre bågen och 1 m i bakre bågen. Maskorna fördelas jämt. 
5. Läs och följ diagrammet nerifrån från höger.
6. Varv 18: Lyft 3 m på st 3 (st 4 för vänster vante), sticka följande 8 m med avvikande färg (tumtråd), lyft 2 m. Återgå och sticka alla m på st 3 (4) med bf. Fortsätt följa diagrammet.
7. Från och med varv 43: gör hoptagningar enligt följande: sticka ihop de 2 första m på st 1 i främre masbågen (mb). Sticka ihop de 2 sista m på st 2 i bakre mb. Sticka ihop de 2 första m på st 3 i främre mb och de 2 sista på st 4 i bakre mb. Fortsätt ta ihop på motsvarande ställen tills 6 m återstår. Dra garnet genom maskorna.
8. Ta bort tumtråden och fördela m 4-4-4-4. Ta upp 3 m i var sida, fördela 6-6-5-5. Sticka tummen med bf i 16 v.
9. Varv 17: gör hoptagning på samma sätt som i punkt 7 tills 4 m återstår. Dra garnet genom maskorna. Fäst alla garnändar på insidan. Ånga de färdiga vantarna och spänn ut med knappnålar t.ex. på strykbrädan över natten. 

Och för att förtydliga vilken typ av skaft det är fråga om, här kommer en bild på ett skaft som jag tidigare stickat i denhär metoden.








2 kommentarer: