14 oktober 2015

Ett enkelt onsdagstips



Stickmarkörer. Det var något som saknades i mitt hem till för ett par veckor sedan, då jag plötsligt fick för mig att det var något man behöver, för det stod så i mönstret. Nå, ut slank jag och handlade hem en förpackning med markörer som såg stiliga och bra ut på alla vis. Dock noterade jag hastigt att utseendet var deras främsta egenskap. I själva stickningen var de oerhört klumpiga och gjorde så att maskorna på vardera sida om markörerna blev lösare än resterande maskor och följdaktligen stickningen ojämnare än nödvändigt. De var helt enkelt i vägen. Istället borde jag ha gjort som de gamla husmödrarna och Cajsa Warg (fast jag inte vet om hon stickade), och helt enkelt använt mig av vad jag hade tillhanda. Tillhanda hade jag gem, och dessa var betydligt mycket smidigare att använda än de för ändamålet tänkta markörerna.


Man ser ju tydligt att dehär två gröningarna är släkt, och man ser ju tydligt vilken av dem som ter sig smidigare. Nu ställer ju förstås stickornas storlek krav på markörens eller gemets storlek, men det finns ju större gem att ta till om det behövs. Jag har sett att det på marknaden finns markörer med allehanda krimskrams på, som ju rimligen inte har annan funktion än att vara i vägen. Nej, min uppmaning och mitt tips är använd det som ni har tillhanda. Ett gem, en säkerhetsnål, en garnända, något litet smidigt föremål med lämpligt hål. Det är som bekant de små utgifterna man blir rik på, och här kan var och en spara in en slant. 


1 kommentar:

  1. Jag använder mest markörer som jag gör av ett tunt bomullsgarn men jag har också några andra. Det finns ju många olika slags markörer, små ringar utan berlock på, större öglor med en berlock, olika material osv. När jag köpte en projektspåse från en säljare på etsy så fick jag med en liten markör gratis. Den är ritktit fin och passar bra för mindre nålar. En liten ring med en liten vattenmelonsberlock. Stör inte alls i stickningen. :)

    SvaraRadera