22 september 2015

Babysockor med rävar



Min mormor bjöd inte ofta på Pihlaja-karameller, eller rävkarameller som de heter i folkmun. Hon bjöd på mycket annat, Makupala och Pectus och dedär papegojkaramellerna som också de kom i en fin förpackning med en sorts soluppgång. Men dendär räven, Pihlaja-räven, den har nog snarast blivit en nationalsymbol för oss. Och nationalsymboler ska som bekant inkludera, bjuda in och vara något vi är stolta över, inte något vi hotar och exkluderar med. Rävsockor vore väl ypperligt att sticka som välkomstgåva till asylsökande, eller hur?
Vänligen observera att jag inte är den första som gjort Pihlaja-räven till ett stickmönster, och knappast den sista. Novita har till exempel mönster både till mössa och sockor i vuxenstorlek. Men inget rävdiagram har till fullo motsvarat mina förväntningar. Pihlaja-räven liknade helt enkelt inte tillräckligt mycket originalet. Därför gjorde jag ett eget diagram, och blev äntligen nöjd. 
 Sådana små babysockor blev till lille Måns och hans kusin Otto. Det går förstås att sticka i vilka färger man vill, det blir nog jättefint med orange rävar på ljusgrå botten till exempel (utmaningen antagen), men dessa färger tyckte jag kom närmast originalfärgerna på karamellpåsen. Det röda är Gjestal Maija 204 och det gula Teetee Pallas 17. 



Här är diagrammet, och gör man klassiska sockor stickade från skaftet stickas räven såklart uppochned. De svarta ögonen broderar man på till sist. 



 Den här sista bilden vill jag visa för att ni ska förstå att min bebis gymnastiserar liksidigt, först viftar han med vänsterfoten och sedan med högerfoten, haha! Underbara unge. <3



1 kommentar:

  1. Supergulliga sockor! :) Jag har ett par rävsockor i "vuxenstorlek" och stormgillar dem.

    SvaraRadera