22 juni 2015

Lappteknik: snabba trianglar

För några månader sedan hittade jag en fin femtiotalsstol på loppis. Tyget var inte original utan en mörk manschester från sjuttiotalet och benen var rätt slitna. Med ett nytt sitsöverdrag i modern lappteknik med geometriska former och lite vitfärg på benen blev stolen som ny igen. Eller egentligen, bättre än ny, jag ogillar nytt. 

Efter

Före

Lappteknikmetoden jag använde mig av kallas snabba trianglar och är ett särdeles finurligt sätt att sy triangelmönster på. Nedan följer en beskrivning av metoden.


Du behöver: bomullstyg i mint, ljusgrått och mörkgrått, rullkniv och skärunderlägg, symaskin och sytråd.

1. Skär till  två  kvadrater i olika färg med måtten 8x8 cm (inklusive sömsmån). Av två kvadrater får du två triangelrutor med slutligt mått 5x5 cm.
2. Placera kvadraterna på varann räta mot räta och kant i kant. 
3. Märk ut den diagonala mittlinjen t.ex. med blyerts.
4. Sy en linje på var sida om diagonalen på pressarfotsavstånd (0,7 cm). 
5. Klipp upp längs diagonalen. Pressa enligt regeln ”sömsmånerna vänds alltid mot det mörkare tyget”.
6. Kontrollera måtten på rutan, skär bort extra tyg så att rutan mäter 6,4 cm både på höjden och bredden (5 cm + 2x pressarfotsbredd 0,7 cm för sömsmåner).
7. Sammanfoga triangelrutorna enligt mönstret. Sy först ihop långa rader av rutor och sammanfoga sedan raderna.


Mönstret tills stolen planerade jag som en stjärna i tre färger, ljusgrått, mörkgrått och mintgrönt. 

Snabba trianglar under arbete.

Hopsydda snabba trianglar

Den färdiga stolsitsen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar