7 maj 2015

Intarsiastickning, del 2 / My Little Pony-tröja

Nytillverkad My Little Pony-tröja
Kanske någon undrar vad det var för ett pastelligt litet verk som tog form i förra inlägget om intarsiastickning. Här kommer svaret, en replika av en My Little Pony-tröja som jag själv bar på 80-talet. 
 Ni vet hur man minns vissa plagg ur sin barndom med glädje (och andra med förskräckelse). Stickade tröjor var det aldrig brist på hos oss i ett hus där mor, mormor och syster stickade konstant. En av mina favorittröjor var en ljusblå tröja som mamma hade stickat, motivet var en My Little Pony. När hon och jag sökte en stund bland gamla barnkläder hittade vi den och jag kunde påbörja projektet: att sticka en ny My Little Pony-tröja till nästa generation.

Originalet från 80-talet
Såhär såg det fantastiska originalet ut. Något mönster fanns såklart inte kvar, men med hjälp av Google som tog mig till ett stickforum kunde jag snart datera mönstret till 1987. Jag fick också veta att ponnyn i fråga heter Confetti och ser ut såhär. Den utkom i G1-serien 1984-1985 och var en regnbågsponny med mångfärgad man och svans.
 I brist på mönster körde jag in bilden på originaltröjan i mitt grafikprogram och en bild på hur den riktiga ponnyn såg ut. Sen arbetade jag fram ett nytt mönster och gjorde ändringar för att få fram ännu mer likhet. En betydande ändring är storleken, min originaltröja var gjord i storlek 104/110, lämpligt åt en 4-åring ungefär. Den nya tröjans storlek skulle bli 62/68. Jag gjorde provlappar och använde en annan babytröja att jämföra storleken med när jag räknade ut mask- och varvantal.

Nya mönstret i storlek 62/68, ännu utan kontur
Själva stickmetoden var som jag nämnde i förra inlägget intarsiastickning. Det funkade utmärkt för denhär typen av motiv. Som mest hade jag 10-12 små nystan på ett varv, då löns det att göra sitt yttersta för att undvika trassel, men med de små rosettnystanen är det inget problem. Också avigsidan blir väldigt smidig och snygg med intarsiastickning. Ett hett tips är att hela tiden fästa garnändor medan arbetet pågår, på så vis undviker man i ännu högre grad allt trassel. 

Avigsidan av nya mönstret, utan kontur
My Little Pony med broderade konturer och confetti på baken
Efter att jag stickat ponnyn klar samt resten av delarna till tröjan, broderade jag med hjälp av en sybåge konturerna och de små confettina på ponnyns bakdel.

Garnen jag använt för detta projekt är: bottenfärg Novita Pikkusisko mintgrön 32, Drops Baby Merino vitt 01, turkos 10, rosa 07, Sandnes Babyull Lanett aprikos 4405, Novita Ipana ljusgult 208. Ögat gjordes av ljuslila och svart restgarn och konturerna broderade jag med tunnare svart bomullsgarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar