26 april 2015

Lappteknik i chevronmönster


Länge har lappteknik varit förknippat med småblommig romantik eller kossor och andra barnmotiv, men under det senaste året tycker jag man har sett mer och mer moderna mönster framtagna i lappteknik. Och hur härligt är inte det? Chevron och fiskben har varit mångens favoritmönster under den grafiska period som hållit sig kvar länge i inredningstrenderna. Skillnaden mellan de två kan tyckas liten, men den är avgörande, speciellt när det kommer till lappteknik och hur blocken ska sammanfogas.

Chevron till vänster, fiskben till höger.

Allting hänger på hur vinklarna möts och på blockens form. Fiskbens byggs upp av rektangulära block och chevron av romber. Denhär kudden som jag sydde i höstas är följaktligen gjord i chevronmönster och jag ska erkänna att jag totalt tappade bort mig i vinklarna under själva processen, även om jag trodde att jag hade räknat ut det på millimetern. Men slutresultatet blev utmärkt i alla fall, jag fick bara justera mötesvinkeln lite för alla ränderna. Trots att man får uppfattningen av att kudden är gjord av gamla slipsar är så inte fallet. Allt material är gamla bomullstyger som jag snappat upp lite här och var. Som innerkudde använde jag ett hederligt gammalt bolster, dvs en avlagd gästdyna som jag sydde av till rätt format. På baksidan grått linnetyg och kring kanten en extrabred snedlist i bomull, sådant jag hade liggandes.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar