17 april 2015

Broderade selfies i Maija Hurmes regi


Fribroderi på maskin och handbroderi
I början av året bjöd illustratören Maija Hurme in konstnärer och hantverkare att delta i ett projekt hon kallade Selfie! som gick ut på att brodera en selfie i valfri teknik på ett kuddfodral. Jag nappade på projektet och inledde processen. Vi åkte i samma veva till Prag där Alphonse Mucha blev min stilikon för selfien, jag har alltid gillat hans illustrationer. De har en vacker mystik, förskönande. På Pinterest samlade jag inspiration i form av Mucha-illustrationer och broderitekniker. Jag visste direkt att jag ville jobba i en kombination av fribroderi på maskin och moderna handbroderitekniker. Fribroderi på maskin är roligt för det saknar regler. Med svart tråd blir intrycket rått, vilket jag gillar, lite som om man suttit och skissat med svart bläck för länge på samma plats på ett papper, så att pappret nästan gått sönder.
 Själva selfien tog jag med min nya Canon EOS 70D, jag saknade just då en vettig kameratelefon så det fick bli lite old school med stativ och spring mellan avtryckarknappen (fördröjning) och placeringen. Jag ville redan i selfien ha med en cirkelform som bakgrund, detta löste jag med att nåla upp en badrumsmatta på väggen. Man tar vad man har, just då var den rätt form och storlek och löste ypperligt problemet.

Selfie 03.02.2015
För att vara min stilikon trogen lade jag makeup och fäste en hel hög med löshår i mitt eget. Mucha avbildade aldrig några glasögonprydda damer med tofs i nacken, även om det var så jag såg ut på riktigt den dagen (se lilla bilden i hörnet). Men är inte selfies ett sätt att försköna sig själv i många fall?
 Från början var min tanke om färgvärlden svartvit, men efterhand blev den mer svartbeige med inslag av mint och gult. Sytråd i de aktuella färgerna inhandlades och bottentyg, grovt naturfärgat linne, sådant man använder som foder i folkdräkter. Broderitrådarna svämmade över i materialskåpet som det var, så där var det bara att välja och vraka. Selfien åkte in i photoshop, en skiss blev basen därifrån, kalkerades till det krympta linnet och så inleddes själva broderandet. Först på maskin, sedan för hand med båge, dels fritt komponerat, dels enligt prickade linjer.

Detalj av Selfie!-dyna
Dynan i sin helhet kan ses på utställning i Helsingfors (och här efter att utställningen är avklarad). Tio konstnärer och hantverkare har gjort varsitt bidrag, på Selfie!-bloggen kan man läsa mera om saken. Vernissagen är öppen och hålls 27.4 kl 18-20 i Akkuna, Glaspalatset. På postern ser ni vilka andra som deltar i utställningen (bl.a. Åsa Broo). Tekniker som använts är förutom broderi, tryck, virkning och knyppling. Bilden på postern är Maijas egen dyna i korsstygn.

Inbjudan till Selfie!-utställningen
Katten var förstås med och valde bilder till bloggen






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar